BACKSLAG

Backslag

Ett backslag för båtar är en anordning som används för att kontrollera och reglera farten på en båt. Det är vanligtvis en del av båtens motor- eller växelsystem och används för att ändra riktningen på båtens propeller. När en båtförare vill sakta ner eller stanna båten kan backslaget användas för att ändra propellerns riktning så att båten bromsas eller stannar. Backslaget kan också användas för att ändra båtens riktning och styra den i olika riktningar. 

Olika typer av backslag

Det finns olika typer av backslag som kan användas för båtar, inklusive mekaniska och hydrauliska backslag. Mekaniska backslag fungerar genom att använda kugghjul för att ändra propellerns riktning, medan hydrauliska backslag använder hydrauliskt tryck för att reglera propellern.

Mekaniska backslag används oftast på mindre båtar med utombordsmotorer. De fungerar genom att använda ett växelhus med kugghjul för att ändra propellerns riktning. Mekaniska backslag är vanligtvis billigare än hydrauliska och enklare att installera.

Hydrauliska backslag är vanligare på större båtar och inombordsmotorer. De använder hydrauliskt tryck för att reglera propellerns riktning. Hydrauliska backslag är oftast dyrare än mekaniska, men de ger en mer exakt kontroll över båtens hastighet och riktning.

Egenskaper hos PRM backslag

  • Alla PRM backslag är utrustade med trycklager på utgående axel.
  • Endast en oljesort behövs ombord då alla PTM backslag använder vanlig motorolja som smörjmedel.
  • På grund av de korta inbyggnadsmåtten och de många varianterna är det alltid möjligt att optimalt utnyttja motorrummet.
  • Även när motorn inte är igång kan propellern obehindrat snurra vilket gör PRM backslag väldigt uppskattade av segelbåtsägare.
  • Alla PRM backslag utom PRM 80D och 1750 kan levereras med Lloyds certifikat.

För alla PRM hydrauliska backslag gäller även:

  • Alla dessa backslag får kontinuerligt köras med full effekt framåt eller bakåt.
  • Alla backslag har samma utväxling för framåt- och bakåtdrift, därför spelar det ingen roll om om man har vänster eller högerdrivande propellrar.
  • Alla backslag har en inbyggd nödfunktion som aktiveras i de fall som en hydraulisk störning skulle uppstå.
  • Genom backslagets hydrauliska uppbyggnad/funktion är det mycket enkelt att använda och det lämpar sig därför utmärkt för dubbelkommando (flybridge Control).

Underhåll av backslag

Det är viktigt att regelbundet inspektera och underhålla backslag för att se till att det fungerar korrekt. Mekaniska backslag behöver smörjas medan hydrauliska behöver kontrolleras för eventuella läckor eller skador. Backslag bör också rengöras och kontrolleras för eventuella skador efter varje användning.

PRM backslag

PRM marin transmissioner har etablerat ett världsomspännande rykte för kvalitet, tillförlitlighet och bruksprestanda, vilket gör dem till det ideala valet för nöjesbåtar, yrkesbåtar och fiskefartyg. Alla PRM hydrauliska backslag har en tvillingaxeldesign, vilket möjliggör full effekt både framåt och bakåt, med antingen vänster- eller högervridande propellrar. PRM80 och 120 är mekaniskt aktiverade med justeringsfria konkopplingar.

Vid korrekt matchat backslag till motor och propeller, kommer varje PRM enhet ge problemfri drift under många år. Alla delar är konstruerade för maximal driftsäkerhet under en längre livslängd. Dessutom är komponenterna noggrant specificerade och bearbetade till högsta kvalitet.

Velvet Drive / Borgwarner backslag har funnits länge på marknaden och har börjat med att utveckla komponenter till fordonsindustrin. Från 1950-talet började man med marina backslag och växlar och har idag sålt mer än en miljon exemplar till nöjesbåtar och kommersiella fartyg.

Här finns PRM Borgwarner backslag / marinväxlar.

Varför köpa hos Dintra?

Att köpa backslag eller andra båtrelaterade produkter från oss på Dintra AB går smidigt med korta leveranstider och experthjälp för just ditt och din båts behov samt även rådgivning när det gäller vårt andra sortiment. Utöver backslag har vi på Dintra AB ett brett utbud av olika sorters marina tillbehör för din båt så som bland annat motorer, både diesel och elektriska motorer, propellrar och reglage samt även många andra produkter som du kan tänkas behöva i ditt båtliv. För mer information om vårt utbud utöver backslag kan du kolla runt här på vår hemsida och för rådgivning för din situation och vad du kan tänkas behöva hjälp med kan du kontakta oss via mejl eller telefon så ska vi göra vårt yttersta för att hitta en lösning tillsammans för dina behov.

Vi har olika typer av backslag, så som mekaniska och hydrauliska.

Backslag och marinväxlare hos  Dintra  AB  -  Vi har allt för din båt.

Underkategorier

  • PRM MEKANISKA BACKSLAG
    PRM MEKANISKA BACKSLAG

    Att välja backslag: 

    Det är viktigt att klargöra på vilket användningsområde klassificeringen av båten/fartyget ska mötas, så att man väljer rätt backslag till sin båt.

    Fritidsbåtar: Planande sportbåtar, Yachter, dock inte mer än 500 driftstimmar per år, inte för charterbåtar eller långa resor. 

    Lätt yrkestrafik: Halvplanande båtar/fartyg, lätt yrkestrafik och fritidsanvändning (också charterbåtar) inte mer än 1500 driftstimmar per år. 

    Kontinuerlig drift: Obegränsad användning för deplacerande eller halvplanande båtar/fartyg som t.ex. bogserbåtar och fiskefartyg. 

    Alla PRM backslag har följande egenskaper:

    • Alla PRM backslag är utrustade med trycklager på utgående axel.
    • Endast en oljesort behövs ombord då alla PRM backslag använder vanlig motorolja som smörjmedel.
    • P.g.a. de korta inbyggnadsmåtten och de många varianterna är det alltid möjligt att optimalt utnyttja motorrummet.
    • Även när motorn inte är igång kan propellern obehindrat snurra vilket gör PRM backslag väldigt uppskattade av segelbåtsägare.
    • Alla PRM backslag utom PRM 80D och 1750 kan levereras med Lloyds certifikat.

    Självklart garanterar PRM marin LTD kvaliteten på alla PRM backslag och däribland är inte PRM 80D och 1750 något undantag.

    För alla PRM hydrauliska backslag gäller även:

    • Alla backslag får kontinuerligt köras med full effekt framåt eller bakåt.
    • Alla backslag har samma utväxling för framåt- och bakåtdrift, därför spelar det ingen roll om man har vänster- eller högerdrivande propellrar.
    • Alla backslag har en inbyggd nödfunktion som aktiveras i de fall som en hydraulisk störning skulle uppstå.
    • Genom backslagets hydrauliska uppbyggnad/funktion är det mycket enkelt att använda och det lämpar sig därför utmärkt för dubbelkommando (flybridge Control).

    Bortsett från PRM 150D, 1500 och 1750 så kan alla PRM backslag användas tillsammans med en högerroterande motor, detta genom att enkelt vrida oljepumpen 180°.

    Från och med PRM 500 så kan backslagen utrustas med en PTO (Power Take Off) hydraulisk pump. Maximal tillåten motoreffekt är då 29.5hk per 1000rpm (Detta motsvarar ett vridmoment av 209Nm).

    Inbyggnadstips för ett korrekt montage:

    • Vi rekommenderar att smörja in ingående axel med kopparfett.
    • För PRM 150, se till att avluftningshålet inte är igensatt.
    • Avluftningen på PRM backslag måste alltid hållas rena.
    • De två avluftningsnipplarna för PRM 1000 måste alltid monteras.

    Meddela er lokala agent om ni överskridit maximal inbyggnadsvinkel.
    Det är viktigt att korrekt uppdiktning/linjering av propelleraxeln sker. Det är även viktigt med centrering av svänghjulskåpan gentemot motorn och vibrationsdämparen på svänghjulet.
    Använd alltid förskriven oljekylare.
    Slaglängden på handreglaget ska regelmässigt kontrolleras så att den motsvarar slaglängden på ditt backslagreglage.
    På motorer med mindre än fyra cylindrar gäller oftast andra regler vid maximalt effektuttag.

    Då alla PRM backslag levereras med ett tunt skikt av konserveringsolja på alla inre delar, så måste backslaget efter att det fyllts med motorolja först köras i 15 minuter för att sedan tappas på denna. Därefter fyllas med ny olja.

    Det enda riktiga sättet att tappa backslaget på olja är att göra det med oljeavtappningsskruven på backslagets undersida.

    Oljenivån kontrolleras genom att oljestickan skruvas i botten och därefter avläses. 

    För mer information, besök PRM:s hemsida.

    Varför köpa hos Dintra?

    Att köpa mekaniska backslag eller andra båtrelaterade produkter från oss på Dintra AB går smidigt med korta leveranstider och experthjälp för just ditt och din båts behov samt även rådgivning när det gäller vårt andra sortiment. Utöver mekaniska backslag har vi på Dintra AB ett brett utbud av olika sorters marina tillbehör för din båt så som bland annat motorer, både diesel och elektriska motorer, propellrar och reglage samt även många andra produkter som du kan tänkas behöva i ditt båtliv. För mer information om vårt utbud utöver backslag kan du kolla runt här på vår hemsida och för rådgivning för din situation och vad du kan tänkas behöva hjälp med kan du kontakta oss via mejl eller telefon så ska vi göra vårt yttersta för att hitta en lösning tillsammans för dina behov.

    Vi har även andra produkter, så som hydrauliska backslag och tillbehör för backslag.

  • VELVET BORG/WARNER
    VELVET BORG/WARNER

    Dintra AB erbjuder reparationer på och har reservdelslager för Borg Warners/Velvet Drives marinprodukter.

    Borg Warner är kända för sin mjuka och tysta gång och dess pålitlighet.

    Vi har jobbat med Borg Warner över 30 år och har också ett stort sortiment renoverade backslag på hyllan.

  • PRM HYDRAULISKA BACKSLAG
    PRM HYDRAULISKA BACKSLAG

    Att välja backslag:

    Det är viktigt att klargöra på vilket användningsområde klassificeringen av båten/fartyget ska mötas, så att man väljer rätt backslag till sin båt.

    Fritidsbåtar: Planande sportbåtar, Yachter, dock inte mer än 500 driftstimmar per år, inte för charterbåtar eller långa resor. 

    Lätt yrkestrafik: Halvplanande båtar/fartyg, lätt yrkestrafik och fritidsanvändning (också charterbåtar) inte mer än 1500 driftstimmar per år. 

    Kontinuerlig drift: Obegränsad användning för deplacerande eller halvplanande båtar/fartyg som t.ex. bogserbåtar och fiskefartyg. 

    Alla PRM backslag har följande egenskaper:

    • Alla PRM backslag är utrustade med trycklager på utgående axel.
    • Endast en oljesort behövs ombord då alla PRM backslag använder vanlig motorolja som smörjmedel.
    • P.g.a. de korta inbyggnadsmåtten och de många varianterna är det alltid möjligt att optimalt utnyttja motorrummet.
    • Även när motorn inte är igång kan propellern obehindrat snurra vilket gör PRM backslag väldigt uppskattade av segelbåtsägare.
    • Alla PRM backslag utom PRM 80D och 1750 kan levereras med Lloyds certifikat.

    Självklart garanterar PRM marin LTD kvaliteten på alla PRM backslag och däribland är inte PRM 80D och 1750 något undantag.

    För alla PRM hydrauliska backslag gäller även:

    • Alla backslag får kontinuerligt köras med full effekt framåt eller bakåt.
    • Alla backslag har samma utväxling för framåt- och bakåtdrift, därför spelar det ingen roll om man har vänster- eller högerdrivande propellrar.
    • Alla backslag har en inbyggd nödfunktion som aktiveras i de fall som en hydraulisk störning skulle uppstå.
    • Genom backslagets hydrauliska uppbyggnad/funktion är det mycket enkelt att använda och det lämpar sig därför utmärkt för dubbelkommando (flybridge Control).

     

    Bortsett från PRM 150D, 1500 och 1750 så kan alla PRM backslag användas tillsammans med en högerroterande motor, detta genom att enkelt vrida oljepumpen 180°.

    Från och med PRM 500 så kan backslagen utrustas med en PTO (Power Take Off) hydraulisk pump. Maximal tillåten motoreffekt är då 29.5hk per 1000rpm (Detta motsvarar ett vridmoment av 209Nm).

    Inbyggnadstips för ett korrekt montage:

    • Vi rekommenderar att smörja in ingående axel med kopparfett.
    • För PRM 150, se till att avluftningshålet inte är igensatt.

    Avluftningen på PRM backslag måste alltid hållas rena.

    De två avluftningsnipplarna för PRM 1000 måste alltid monteras.

    Meddela er lokala agent om ni överskridit maximal inbyggnadsvinkel.

    Det är viktigt att korrekt uppdiktning/linjering av propelleraxeln sker. Det är även viktigt med centrering av svänghjulskåpan gentemot motorn och vibrationsdämparen på svänghjulet.

    Använd alltid förskriven oljekylare.

    Slaglängden på handreglaget ska regelmässigt kontrolleras så att den motsvarar slaglängden på ditt backslagreglage.

    På motorer med mindre än fyra cylindrar gäller oftast andra regler vid maximalt effektuttag.

    Då alla PRM backslag levereras med ett tunt skikt av konserveringsolja på alla inre delar, så måste backslaget efter att det fyllts med motorolja först köras i 15 minuter för att sedan tappas på denna. Därefter fyllas med ny olja.

    Det enda riktiga sättet att tappa backslaget på olja är att göra det med oljeavtappningsskruven på backslagets undersida.

    Oljenivån kontrolleras genom att oljestickan skruvas i botten och därefter avläses. 

    För mer information, besök PRM:s hemsida

    Varför köpa hos Dintra?

    Att köpa hydrauliska backslag eller andra båtrelaterade produkter från oss på Dintra AB går smidigt med korta leveranstider och experthjälp för att få rätt sorts backslag som passar för just ditt och din båts behov samt även rådgivning när det gäller vårt andra sortiment. Utöver backslag har vi på Dintra AB ett brett utbud av olika sorters marina tillbehör för din båt så som bland annat motorer, både diesel och elektriska motorer, antivibrationssystem och reglage samt även många andra produkter som du kan tänkas behöva i ditt båtliv. För mer information om vårt utbud utöver hydrauliska backslag kan du kolla runt här på vår hemsida och för rådgivning för din situation och vad du kan tänkas behöva hjälp med kan du kontakta oss via mejl eller telefon så ska vi göra vårt yttersta för att hitta en lösning tillsammans för dina behov.

    Vi har även andra backslag, så som mekaniska backslag och backslag från Velvet Borg/Warner, utöver detta har vi ännu bredare sortiment av produkter för din båt.

  • PTO OCH TILLBEHÖR FÖR BACKSLAG
    PTO OCH TILLBEHÖR FÖR...

    PTO & tillbehör för backslag

    Här finns PTO och tillbehör som passar till PRM backslag.

    PTO

    PTO (Power Take-Off) är en anordning som låter dig överföra kraft från en motor till andra enheter eller maskiner. Det kan till exempel vara en del av motorn som används för att driva tillbehör eller utrustning på båten, såsom en vinsch eller hydraulisk pump. 

    Installation

    Installationen av en PTO kan vara en något komplex process som kräver noggrannhet och kunskap om både båtens struktur och PTO-systemet självt. Här går vi igenom en allmän guide för installationen:

    1. Planering & förberedelse

    • Identifiera lämpliga plats för installationen av PTO-enheten på båtens motor eller drivsystem. Detta bör vara där det finns tillräckligt med utrymme och lämplig tillgång till kraftkällan.

    2. Montering av PTO-enheten

    • Om PTO-enheten är en separat enhet, montera den på den valda platsen på båtens motor eller drivsystem tillverkarens anvisningar.
    • Använd rätt monteringsbeslag och fästen för att säkert fästa PTO-enheten på plats. Se till att fästena är tillräckligt starka för att hantera den kraft som PTO-enheten kommer att generera.

    3. Anslutning till kraftkälla

    • Om PTO-enheten är direkt kopplad till motorns vevaxel, se till att kopplingen är korrekt och säker.

    4. Anslutning till tillbehör eller utrustning

    • Om PTO-enheten ska driva specifika tillbehör eller utrustning ombord på båten, anslut dessa enheter till PTO-enheten med hjälp av lämpliga kopplingar eller adaptrar.
    • Se till att anslutningarna är säkra och tätade för att förhindra läckage eller andra problem under drift.

    5. Testning & justering

    • Efter installationen, utför noggranna tester av PTO-systemet för att säkerställa att det fungerar korrekt och säkert.
    • Kontrollera att alla anslutningar är tätade och att det inte finns några läckage eller andra problem.
    • Justera eventuella inställningar eller parametrar enligt behov för att optimera prestanda och säkerhet.

    Underhåll

    Underhållsarbetet av en PTO är avgörande för att säkerställa att den fungerar korrekt och pålitligt över tid. Här är några underhållstips:

    • Regelbunden inspektion: Genomför regelbundna visuella inspektioner av PTO-enheten för att identifiera eventuella tecken på slitage, korrosion eller skador. Kontrollera särskilt tätningar, fästen, kopplingar och andra rörliga delar.
    • Smörjning: Smörj rörliga delar regelbundet enligt tillverkarens rekommendationer. Använd lämpligt smörjmedel för att säkerställa optimal prestanda och lång livslängd för PTO-enheten.
    • Kontroll av anslutningar: Kontrollera alla anslutningar, inklusive rörledningar, slangar, kablar och kopplingar, för att säkerställa att de är ordentligt anslutna och tätade. Åtgärda eventuella läckage eller lösa anslutningar omedelbart.
    • Filtrerings- & rengöringsrutiner: Om PTO-enheten har filter eller filterelement, se till att de rengörs eller byts ut enligt rekommendationer för att upprätthålla korrekt funktion och skydda motorn från skador.
    • Dränering & påfyllning av vätskor: Om PTO-enheten använder vätskor som olja eller hydraulvätska, kontrollera nivåerna regelbundet och fyll på vid behov. Dränera och byt vätskor enligt tillverkarens rekommendationer för att upprätthålla optimal prestanda och skydda mot skador.
    • Kontroll av vibrationer & ljud: Var uppmärksam på eventuella ovanliga vibrationer eller ljud som kan indikera problem med PTO-enheten eller dess anslutna tillbehör. Åtgärda problemen snabbt för att förhindra ytterligare skador.
    • Kontrollera monteringsfästen: Se till att monteringsfästen är säkra och i gott skick. Efterdra bultar om det behövs för att förhindra lösa delar.

    Genom att ta del av dessa underhållsgärder regelbundet kan du förlänga livslängden och säkerställa tillförlitlig prestanda för PTO-systemet.

    Varför köpa hos oss från Dintra?

    Att köpa tillbehör backslag eller andra båtrelaterade produkter från oss på Dintra AB går smidigt med korta leveranstider och experthjälp för att få rätt sorts produkt som passar för just ditt och din båts behov samt även rådgivning när det gäller vårt andra sortiment. Utöver tillbehör till backslag har vi på Dintra AB ett brett utbud av olika sorters marina tillbehör för din båt så som bland annat motorer, både diesel och elektriska motorer, antivibrationssystem och reglage samt även många andra produkter som du kan tänkas behöva i ditt båtliv. För mer information om vårt utbud utöver tillbehör till backslag kan du kolla runt här på vår hemsida och för rådgivning för din situation och vad du kan tänkas behöva hjälp med kan du kontakta oss via mejl eller telefon så ska vi göra vårt yttersta för att hitta en lösning tillsammans för dina behov.

    Vi har även andra produkter inom backslag-kategorin, så som mekaniska backslag och hydrauliska backslag utöver detta har vi ännu bredare sortiment av produkter för din båt.

Aktiva filter