- HEM
- MOTORTILLBEHÖR
- AVGASSLANG
- VATTENLÅS
- LJUDDÄMPARE/AVGASDÄMPARE
- IMPELLERPUMP
- BRÄNSLEFILTER
- FJÄDERBÄLG ROSTFRITT
- SJÖVATTENFILTER
- MOTORKUDDAR
- MEKANISKA REGLAGE
- ELREGLAGE
- REGLAGEKABEL
- DOCKING REMOTE 4500
- VINKLAD AVGASGENOMFÖRING
- IMPELLRAR
- KLAFFPUMPAR DUBBELVERKANDE
- ROSTFRI AVGASSLANG
- MOTORINSTRUMENT
- BÄLG GUMMIMEMBRAN S-DREV
- ANTIVIBRATIONSSYSTEM
- PYTHON DRIVE
- R&D
- Borg Warner/Velvet Drive flexkoppling
- Bukh
- Enfield
- Lister Petter
- Välj backslag och hitta din R&D flexkoppling för Newage PRM
- Paragon Power
- Self Changing Gears
- Technodrive
- Twin-Disc
- MG340/360/5010sc/5011sg/5010v
- MG502-i/MG502-v
- MG5010a/MG5011a
- MG5005a/5012sc/5015a/5020sc/5055a
- MG5010dc/5050/5050v/5050a/5061sc
- MG5061a/v/5062v506-1/506a-1
- MG507-1/50755IV/5075-a/5075sc
- MG506dc/5065a/507-1/507-1sc
- MG507-2sc/507a-2/5075a*
- MG5075sc/5075IV/5081sc/5081a*
- MG5082a/5082sc/5085sc*5085a*
- MG5090a/509sc/509u/5091sc
- MG5095a/MGX5095a
- MG5111sc/5114sc
- MG510sc/510a/5111a
- MG5114a/vMG5111v
- MG514cu/514u/5135a
- MG5091dc/509dc/510dc/5113
- MG5111dc/5114dc/514dc
- MG521
- Volvo Penta
- Yanmar
- ZF-Hurth
- HBW35/40/50/100/125/150/a/250
- HSW125h/250h/250a/450d
- ZF4m/5m/10m/12/m/15m/15ma
- ZF25/a/25ma/30m/45a 1,25:1/45c
- IRM220a-1/ZF220a/225a
- HBW300/HSW450h2/a2/d/
- HSW650h1/a1/d
- ZF45a/c/63/a/c/88c/90ts/ats/110ts
- ZF45-1
- HSW800a2/800a3IRM220pl/280pl/v-ld
- IRM301pl-2/a-2/300vts
- ZF80a/1-a/85a/220/280/a/1/a1/IV/
- ZF285a/IV/286/a/300ts/1ts/ats/1ats
- ZF301c/a/300IVTS/110ats/IVTS
- IRM311pl/350pl-2/a-2/pl-1/a-1/v/v-ld
- ZF311/325a-1volvo/350/a
- ZF350ts/ats/v/IV
- IRM311
- IRM320-2/W320/320a
- Dong-I
- Taipeoungyang TK 250
- ZF Hurth V-Drive
- MEGAFLEX
- GYROFLEX
- CENTAFLEX
- BACKSLAG
- MARINKONVERTERING
- FRAMDRIVNING
- MARINDIESEL
- Q-SPD SURFACE DRIVES
- SEGLING
- VVS
- Sanitetsslang
- Däcksförskruvning
- Bordsgenomföring i brons
- Kulventil i brons/mässing
- Slangsockel
- Slangklämma rostfritt
- Slangklämma heavy duty
- Böj 90° tillverkad i brons
- Böj 45° tillverkad i brons
- Övergång med invändigt och utvändigt gäng
- T-rör i CR-kvalitet
- Tryckackumulator
- Vattenslang
- Craftsman marin tankar & tanklock
- Pentrypump
- BOGPROPELLER
- STYRNING
- VÄRME
- CELLGUMMI
- DÄCKSLUCKOR
- BRÄNSLESLANG
- Eldrift WaterWorld framdrivning
- ELEKTRONIK
- FYNDHÖRNAN!
- MOTORTILLBEHÖR
- MOTORTILLBEHÖR
- AVGASSLANG
- VATTENLÅS
- LJUDDÄMPARE/AVGASDÄMPARE
- IMPELLERPUMP
- BRÄNSLEFILTER
- FJÄDERBÄLG ROSTFRITT
- SJÖVATTENFILTER
- MOTORKUDDAR
- MEKANISKA REGLAGE
- ELREGLAGE
- REGLAGEKABEL
- DOCKING REMOTE 4500
- VINKLAD AVGASGENOMFÖRING
- IMPELLRAR
- KLAFFPUMPAR DUBBELVERKANDE
- ROSTFRI AVGASSLANG
- MOTORINSTRUMENT
- BÄLG GUMMIMEMBRAN S-DREV
- BOGPROPELLER
- ANTIVIBRATIONSSYSTEM
- PYTHON DRIVE
- R&D
- Borg Warner/Velvet Drive flexkoppling
- Bukh
- Enfield
- Lister Petter
- Välj backslag och hitta din R&D flexkoppling för Newage PRM
- Paragon Power
- Self Changing Gears
- Technodrive
- Twin-Disc
- MG340/360/5010sc/5011sg/5010v
- MG502-i/MG502-v
- MG5010a/MG5011a
- MG5005a/5012sc/5015a/5020sc/5055a
- MG5010dc/5050/5050v/5050a/5061sc
- MG5061a/v/5062v506-1/506a-1
- MG507-1/50755IV/5075-a/5075sc
- MG506dc/5065a/507-1/507-1sc
- MG507-2sc/507a-2/5075a*
- MG5075sc/5075IV/5081sc/5081a*
- MG5082a/5082sc/5085sc*5085a*
- MG5090a/509sc/509u/5091sc
- MG5095a/MGX5095a
- MG5111sc/5114sc
- MG510sc/510a/5111a
- MG5114a/vMG5111v
- MG514cu/514u/5135a
- MG5091dc/509dc/510dc/5113
- MG5111dc/5114dc/514dc
- MG521
- Volvo Penta
- Yanmar
- ZF-Hurth
- HBW35/40/50/100/125/150/a/250
- HSW125h/250h/250a/450d
- ZF4m/5m/10m/12/m/15m/15ma
- ZF25/a/25ma/30m/45a 1,25:1/45c
- IRM220a-1/ZF220a/225a
- HBW300/HSW450h2/a2/d/
- HSW650h1/a1/d
- ZF45a/c/63/a/c/88c/90ts/ats/110ts
- ZF45-1
- HSW800a2/800a3IRM220pl/280pl/v-ld
- IRM301pl-2/a-2/300vts
- ZF80a/1-a/85a/220/280/a/1/a1/IV/
- ZF285a/IV/286/a/300ts/1ts/ats/1ats
- ZF301c/a/300IVTS/110ats/IVTS
- IRM311pl/350pl-2/a-2/pl-1/a-1/v/v-ld
- ZF311/325a-1volvo/350/a
- ZF350ts/ats/v/IV
- IRM311
- IRM320-2/W320/320a
- Dong-I
- Taipeoungyang TK 250
- ZF Hurth V-Drive
- MEGAFLEX
- GYROFLEX
- CENTAFLEX
- MARINKONVERTERING
- VVS
- Sanitetsslang
- Däcksförskruvning
- Bordsgenomföring i brons
- Kulventil i brons/mässing
- Slangsockel
- Slangklämma rostfritt
- Slangklämma heavy duty
- Böj 90° tillverkad i brons
- Böj 45° tillverkad i brons
- Övergång med invändigt och utvändigt gäng
- T-rör i CR-kvalitet
- Tryckackumulator
- Vattenslang
- Craftsman marin tankar & tanklock
- Pentrypump
- SEGLING
- FRAMDRIVNING
- BACKSLAG
- MARINDIESEL
- Q-SPD SURFACE DRIVES
- VÄRME
- STYRNING
- BRÄNSLESLANG
- Eldrift WaterWorld framdrivning
- DÄCKSLUCKOR
- CELLGUMMI
- FYNDHÖRNAN!
- Blog
Vilken motorkudde passar min motor?
För att hitta rätt vibrationsdämpare krävs följande information:
- Motortyp och antal cylindrar.
- Typ av backslag och reduktionsförhållandet.
- Motorns och backslagets sammanlagda vikt.
- Svänghjulsläge (är svänghjulet monterat i det konventionella läget mellan motor och backslag?).
- Placering av stöden som vibrationsdämparen ska placeras på.
- Placering av motorns tyngdpunkt.
- Om tyngdpunkten inte kan avgöras kan en viktfördelning på 60% på bakre stöden och 40% på främre stöden göras (förutsatt att de bakre stöden är monterade i nivå med svänghjulet).
- Kontroll efter montering kan ske genom att jämföra höjderna på skyddskåporna på gummit med avseende på fundamentet. Försök att hålla skillnaden i kompression/höjd mellan vänster och höger vibrationsdämpare så liten som möjligt. Maximal skillnad är 1mm, skillnaden kan vara större mellan främre och bakre vibrationsdämpare. Som en tumregel bör den nedre justeringsmuttern vara i den nedre tredjedelen av den gängade änden.
Related posts
-
Fungerar båtvärmaren under 2500kr utan problem? - och hur ser brandrisken på värmaren ut? Är den säker?
Posted in: Dintra Blog06/07/20213228 views 1 commentDet finns många alternativ därute så frågan är vilken värmare man ska välja? På internet är det en ren djungel med...Read more -
Fördelar med en Python-Drive
Posted in: Dintra Blog01/27/2022377 viewsI den här artikeln listar vi några av alla fördelar med att installera en Python-Drive. Vi går även igenom vilken...Read more -
Avgasslang
Posted in: Dintra Blog03/10/2022374 viewsHär går vi igenom information för våra avgasslangar som är Lloyd's godkända.Read more -
Att välja rätt bogpropeller
Posted in: Dintra Blog02/27/2023178 viewsHär går vi igenom vad du behöver tänka på under valet av bogpropeller.Read more -
Stängning av Marinmagasinet
Posted in: Dintra Blog03/31/20237426 viewsVår samarbetspartner Marinmagasinet har bestämt sig för att avveckla deras verksamhet och vi Dintra AB tackar för det...Read more
Leave a comment