- MenuBack
- Hem
- ANTIVIBRATIONSSYSTEM
- CENTAFLEX
- GYROFLEX
- MEGAFLEX
- PYTHON DRIVE
- R&D
- Borg Warner/Velvet Drive flexkoppling
- Bukh
- Dong-I
- Enfield
- Lister Petter
- Paragon Power
- Self Changing Gears
- Taipeoungyang TK 250
- Technodrive
- Twin-Disc
- MG340/360/5010sc/5011sg/5010v
- MG5005a/5012sc/5015a/5020sc/5055a
- MG5010a/MG5011a
- MG5010dc/5050/5050v/5050a/5061sc
- MG502-i/MG502-v
- MG5061a/v/5062v506-1/506a-1
- MG506dc/5065a/507-1/507-1sc
- MG507-1/50755IV/5075-a/5075sc
- MG507-2sc/507a-2/5075a*
- MG5075sc/5075IV/5081sc/5081a*
- MG5082a/5082sc/5085sc*5085a*
- MG5090a/509sc/509u/5091sc
- MG5091dc/509dc/510dc/5113
- MG5095a/MGX5095a
- MG510sc/510a/5111a
- MG5111dc/5114dc/514dc
- MG5111sc/5114sc
- MG5114a/vMG5111v
- MG514cu/514u/5135a
- MG521
- Välj backslag och hitta din R&D flexkoppling för Newage PRM
- Volvo Penta
- Yanmar
- ZF Hurth V-Drive
- ZF-Hurth
- HBW300/HSW450h2/a2/d/
- HBW35/40/50/100/125/150/a/250
- HSW125h/250h/250a/450d
- HSW650h1/a1/d
- HSW800a2/800a3IRM220pl/280pl/v-ld
- IRM220a-1/ZF220a/225a
- IRM301pl-2/a-2/300vts
- IRM311
- IRM311pl/350pl-2/a-2/pl-1/a-1/v/v-ld
- IRM320-2/W320/320a
- ZF25/a/25ma/30m/45a 1,25:1/45c
- ZF285a/IV/286/a/300ts/1ts/ats/1ats
- ZF301c/a/300IVTS/110ats/IVTS
- ZF311/325a-1volvo/350/a
- ZF350ts/ats/v/IV
- ZF45-1
- ZF45a/c/63/a/c/88c/90ts/ats/110ts
- ZF4m/5m/10m/12/m/15m/15ma
- ZF80a/1-a/85a/220/280/a/1/a1/IV/
- BACKSLAG
- BOGPROPELLER
- BRÄNSLESLANG
- CELLGUMMI
- DÄCKSLUCKOR
- Eldrift WaterWorld framdrivning
- ELEKTRONIK
- FRAMDRIVNING
- FYNDHÖRNAN!
- MARINDIESEL
- MARINKONVERTERING
- MOTORTILLBEHÖR
- AVGASSLANG
- BÄLG GUMMIMEMBRAN S-DREV
- BRÄNSLEFILTER
- DOCKING REMOTE 4500
- ELREGLAGE
- FJÄDERBÄLG ROSTFRITT
- IMPELLERPUMP
- IMPELLRAR
- KLAFFPUMPAR DUBBELVERKANDE
- LJUDDÄMPARE/AVGASDÄMPARE
- MEKANISKA REGLAGE
- MOTORINSTRUMENT
- MOTORKUDDAR
- REGLAGEKABEL
- ROSTFRI AVGASSLANG
- SJÖVATTENFILTER
- VATTENLÅS
- VINKLAD AVGASGENOMFÖRING
- Q-SPD SURFACE DRIVES
- SEGLING
- STYRNING
- VÄRME
- VVS
- Böj 45° tillverkad i brons
- Böj 90° tillverkad i brons
- Bordsgenomföring i brons
- Craftsman Marin tankar & tanklock
- Däcksförskruvning
- Kulventil i brons/mässing
- Övergång med invändigt & utvändigt gäng
- Pentrypump
- Sanitetsslang
- Slangklämma heavy duty
- Slangklämma rostfritt
- Slangsockel
- T-rör i CR-kvalitet
- Tryckackumulator
- Vattenslang
- ANTIVIBRATIONSSYSTEM
- Motortillbehör
- AVGASSLANG
- BÄLG GUMMIMEMBRAN S-DREV
- BRÄNSLEFILTER
- DOCKING REMOTE 4500
- ELREGLAGE
- FJÄDERBÄLG ROSTFRITT
- IMPELLERPUMP
- IMPELLRAR
- KLAFFPUMPAR DUBBELVERKANDE
- LJUDDÄMPARE/AVGASDÄMPARE
- MEKANISKA REGLAGE
- MOTORINSTRUMENT
- MOTORKUDDAR
- REGLAGEKABEL
- ROSTFRI AVGASSLANG
- SJÖVATTENFILTER
- VATTENLÅS
- VINKLAD AVGASGENOMFÖRING
- Antivibrationssystem
- CENTAFLEX
- GYROFLEX
- MEGAFLEX
- PYTHON DRIVE
- R&D
- Borg Warner/Velvet Drive flexkoppling
- Bukh
- Dong-I
- Enfield
- Lister Petter
- Paragon Power
- Self Changing Gears
- Taipeoungyang TK 250
- Technodrive
- Twin-Disc
- MG340/360/5010sc/5011sg/5010v
- MG5005a/5012sc/5015a/5020sc/5055a
- MG5010a/MG5011a
- MG5010dc/5050/5050v/5050a/5061sc
- MG502-i/MG502-v
- MG5061a/v/5062v506-1/506a-1
- MG506dc/5065a/507-1/507-1sc
- MG507-1/50755IV/5075-a/5075sc
- MG507-2sc/507a-2/5075a*
- MG5075sc/5075IV/5081sc/5081a*
- MG5082a/5082sc/5085sc*5085a*
- MG5090a/509sc/509u/5091sc
- MG5091dc/509dc/510dc/5113
- MG5095a/MGX5095a
- MG510sc/510a/5111a
- MG5111dc/5114dc/514dc
- MG5111sc/5114sc
- MG5114a/vMG5111v
- MG514cu/514u/5135a
- MG521
- Välj backslag och hitta din R&D flexkoppling för Newage PRM
- Volvo Penta
- Yanmar
- ZF Hurth V-Drive
- ZF-Hurth
- HBW300/HSW450h2/a2/d/
- HBW35/40/50/100/125/150/a/250
- HSW125h/250h/250a/450d
- HSW650h1/a1/d
- HSW800a2/800a3IRM220pl/280pl/v-ld
- IRM220a-1/ZF220a/225a
- IRM301pl-2/a-2/300vts
- IRM311
- IRM311pl/350pl-2/a-2/pl-1/a-1/v/v-ld
- IRM320-2/W320/320a
- ZF25/a/25ma/30m/45a 1,25:1/45c
- ZF285a/IV/286/a/300ts/1ts/ats/1ats
- ZF301c/a/300IVTS/110ats/IVTS
- ZF311/325a-1volvo/350/a
- ZF350ts/ats/v/IV
- ZF45-1
- ZF45a/c/63/a/c/88c/90ts/ats/110ts
- ZF4m/5m/10m/12/m/15m/15ma
- ZF80a/1-a/85a/220/280/a/1/a1/IV/
- Bogpropeller
- Marinkonvertering
- VVS
- Böj 45° tillverkad i brons
- Böj 90° tillverkad i brons
- Bordsgenomföring i brons
- Craftsman Marin tankar & tanklock
- Däcksförskruvning
- Kulventil i brons/mässing
- Övergång med invändigt & utvändigt gäng
- Pentrypump
- Sanitetsslang
- Slangklämma heavy duty
- Slangklämma rostfritt
- Slangsockel
- T-rör i CR-kvalitet
- Tryckackumulator
- Vattenslang
- Segling
- Framdrivning
- Backslag
- Marindiesel
- Q-SPD SURFACE DRIVES
- Värme
- STYRNING
- Bränsleslang
- Eldrift WaterWorld framdrivning
- Däcksluckor
- Cellgummi
- FYNDHÖRNAN!
- Blog
- Contact
Vilken motorkudde passar min motor?
För att hitta rätt vibrationsdämpare krävs följande information:
- Motortyp och antal cylindrar.
- Typ av backslag och reduktionsförhållandet.
- Motorns och backslagets sammanlagda vikt.
- Svänghjulsläge (är svänghjulet monterat i det konventionella läget mellan motor och backslag?).
- Placering av stöden som vibrationsdämparen ska placeras på.
- Placering av motorns tyngdpunkt.
- Om tyngdpunkten inte kan avgöras kan en viktfördelning på 60% på bakre stöden och 40% på främre stöden göras (förutsatt att de bakre stöden är monterade i nivå med svänghjulet).
- Kontroll efter montering kan ske genom att jämföra höjderna på skyddskåporna på gummit med avseende på fundamentet. Försök att hålla skillnaden i kompression/höjd mellan vänster och höger vibrationsdämpare så liten som möjligt. Maximal skillnad är 1mm, skillnaden kan vara större mellan främre och bakre vibrationsdämpare. Som en tumregel bör den nedre justeringsmuttern vara i den nedre tredjedelen av den gängade änden.
Leave a comment