Att välja backslag:
Det är viktigt att klargöra på vilket användningsområde klassificeringen av båten/fartyget ska mötas, så att man väljer rätt backslag till sin båt.
Fritidsbåtar: Planande sportbåtar, Yachter, dock inte mer än 500 driftstimmar per år, inte för charterbåtar eller långa resor.
Lätt yrkestrafik: Halvplanande båtar/fartyg, lätt yrkestrafik och fritidsanvändning (också charterbåtar) inte mer än 1500 driftstimmar per år.
Kontinuerlig drift: Obegränsad användning för deplacerande eller halvplanande båtar/fartyg som t.ex. bogserbåtar och fiskefartyg.
Alla PRM backslag har följande egenskaper:
- Alla PRM backslag är utrustade med trycklager på utgående axel.
- Endast en oljesort behövs ombord då alla PRM backslag använder vanlig motorolja som smörjmedel.
- P.g.a. de korta inbyggnadsmåtten och de många varianterna är det alltid möjligt att optimalt utnyttja motorrummet.
- Även när motorn inte är igång kan propellern obehindrat snurra vilket gör PRM backslag väldigt uppskattade av segelbåtsägare.
- Alla PRM backslag utom PRM 80D och 1750 kan levereras med Lloyds certifikat.
Självklart garanterar PRM marin LTD kvaliteten på alla PRM backslag och däribland är inte PRM 80D och 1750 något undantag.
För alla PRM hydrauliska backslag gäller även:
- Alla backslag får kontinuerligt köras med full effekt framåt eller bakåt.
- Alla backslag har samma utväxling för framåt- och bakåtdrift, därför spelar det ingen roll om man har vänster- eller högerdrivande propellrar.
- Alla backslag har en inbyggd nödfunktion som aktiveras i de fall som en hydraulisk störning skulle uppstå.
- Genom backslagets hydrauliska uppbyggnad/funktion är det mycket enkelt att använda och det lämpar sig därför utmärkt för dubbelkommando (flybridge Control).
Bortsett från PRM 150D, 1500 och 1750 så kan alla PRM backslag användas tillsammans med en högerroterande motor, detta genom att enkelt vrida oljepumpen 180°.
Från och med PRM 500 så kan backslagen utrustas med en PTO (Power Take Off) hydraulisk pump. Maximal tillåten motoreffekt är då 29.5hk per 1000rpm (Detta motsvarar ett vridmoment av 209Nm).
Inbyggnadstips för ett korrekt montage:
- Vi rekommenderar att smörja in ingående axel med kopparfett.
- För PRM 150, se till att avluftningshålet inte är igensatt.
Avluftningen på PRM backslag måste alltid hållas rena.
De två avluftningsnipplarna för PRM 1000 måste alltid monteras.
Meddela er lokala agent om ni överskridit maximal inbyggnadsvinkel.
Det är viktigt att korrekt uppdiktning/linjering av propelleraxeln sker. Det är även viktigt med centrering av svänghjulskåpan gentemot motorn och vibrationsdämparen på svänghjulet.
Använd alltid förskriven oljekylare.
Slaglängden på handreglaget ska regelmässigt kontrolleras så att den motsvarar slaglängden på ditt backslagreglage.
På motorer med mindre än fyra cylindrar gäller oftast andra regler vid maximalt effektuttag.
Då alla PRM backslag levereras med ett tunt skikt av konserveringsolja på alla inre delar, så måste backslaget efter att det fyllts med motorolja först köras i 15 minuter för att sedan tappas på denna. Därefter fyllas med ny olja.
Det enda riktiga sättet att tappa backslaget på olja är att göra det med oljeavtappningsskruven på backslagets undersida.
Oljenivån kontrolleras genom att oljestickan skruvas i botten och därefter avläses.
För mer information, besök PRM:s hemsida.