PRM 260C2 in-line hydrauliskt backslag
PRM260C marin backslag är specialbyggd för användning i både fritidsbåtar och kommersiella båtar, den dubbla mellanaxeldesignen ger separat oljedrivna flerlamellskopplingar.
Vår webbsida är säkrad med SSL. Betalningar utförs då på ett säkert sätt i vårt betalningssystem.
Mejla oss på e-postadress längst ner på sidan eller via kontakt formuläret
Beställningar skickas normalt sett samma dag eller första vardagen.
PRM260C
Hydraulisk drift, lätt, kompakt och robust.
Observera: PRM260D växellådan har ersatts av PRM280D växellådan. PRM260C-växellådan är fortfarande tillgängliga.
PRM260C marine backslag är specialbyggd för användning i både fritidsbåtar och kommersiella båtar; dubbla mellanaxel design ger separat olje drivna flerlamellskopplingar.
PRM260C levereras i
Ett urval av 1,96:1 och 2,94:1 reduktionsförhållanden finns; varje ger vänstra eller högra propellern rotation i "framåt", PRM260C lämpar sig särskilt väl för twin motor installationer.
Växellådan är konstruerat av högkvalitativt gjutjärn, invändigt räfflade för styvhet och styrka, och består av två separata delar för att underlätta service, oljepumpen och hydraulikens manöverventiler som externt monterade för enkel åtkomst.
PRM260C ingående axel, är samma som används på Borg Warner (Velvet Drive) 71C och Paragon P23 & P25-växellådor.
Hydrauliska systemet funktionerar på normal s.k. multigrade motorolja, undvika behovet av att använda automatic transmission. Manöverspaken har en bak fram och neutral-läget och är lämplig för användning av en spaks reglage.
Robusta och tillförlitliga, hydraulsystem är dock försedd med ett mekaniskt lås för att säkerställa, i den osannolika fal av ett hydraulisk fel båten kan köras tillbaka till hamnen.
Åtkomst till enheten via en löstagbar lucka ovanpå huvudväxellådans.
En trolling ventilen kan monteras. Det är elektroniskt styrd som beviljar variabel hastighet för propellern till noll medan ett maximalt varvtal upp till 1200 rpm.
Nominell effektvärden, PRM 260C Marine växellåda
Modell | Vidare förhållandet | Nöje | Lätta nyttofordon | Tunga | |||
KW | BHP | KW | BHP | KW | BHP | ||
260C2 | 1,96:1 | 2.72 | 3.65 | 2.51 | 3.36 | 2.31 | 3.08 |
260C3 | 2,94:1 | 2.72 | 3.65 | 2.51 | 3.36 | 2.31 | 3.08 |
Maximal hastighet:
4500 varv/min sporadiskt, 4000 varv/min kontinuerlig
Arbetstryck
Minsta - 18.27 bar (265 lb/in2), maximal - position 22.06 bar (320 lb/in2). Två gängade hål 1/8" BSP på toppen, och M18 på sidan av ventilblocket tillhandahålls så att manometern kan monteras vid behov.
Oljekylning
Den normala arbetstemperaturen för oljan bör vara i 50°C - 80°C och bör inte tillåtas att överstiga 90 °C. En oljekylare är nödvändiga för att säkerställa att rätt arbetstemperatur bibehålls och ventilblocket förses med två 3/8" BSP anslutningarna för att monteras.
Propeller tryckbricka
Både framåt och bakåt sker av utgående axelns lager som är av tillräcklig kapacitet för alla fartyg.
Propeller fri läge
PRM260C utgående axeln kan vridas kontinuerligt med växellådan i neutralläge. Det är därför inte nödvändigt att montera en broms med segling.