

Hydraulisk PRM backslag
Vår webbsida är säkrad med SSL. Betalningar utförs då på ett säkert sätt i vårt betalningssystem.
Beställningar skickas normalt sett samma dag eller första vardagen.
Mejla oss på e-postadress längst ner på sidan eller via kontaktformuläret
PRM280
Hydraulisk backslag, lätt, kompakt och robust.
Ny för 2016, PRM280 finns nu tillgänglig med kraftuttags anslutning.
PRM280 marin backslag är specialbyggd för användning i både fritidsbåtar och kommersiella båtar; den dubbla mellanaxel design ger separat olje drivna flerlamells koppling .
PRM280 finns i två olika utföranden; kraftuttagets (PTO) (PRM280DP) och med offset utgående axel (PRM280).
Ett urval av 1,96:1 och 2,94:1 reduktionsförhållanden finns; varje ger vänstra eller högra propellern rotation i "framåt", PRM280 lämpar sig särskilt väl för twin motor installationer.
Backslag är konstruerat av högkvalitativt gjutjärn, invändigt räfflade för styvhet och styrka, och består av två separata delar för att underlätta service, oljepumpen och hydraulikens manöverventiler som externt monterade för enkel åtkomst.
PRM280DP är backslag med kraftuttag (pto) som används för körning med hydraulpumpar till sae j774C-serien B specifikation. Den maximala effekt som kan överföras är 22 kW (29,5 hk) per 1000 varv.
Den hydrauliska system funktioner på normala smörjolja av samma viskositet som används i motorn, undvika behovet av att använda automatic transmission fluid och säkerställer. Manöverspaken fungerar med enspaksreglage.
Robusta och tillförlitliga, hydraulsystem är dock försedd med ett mekaniskt lås för att säkerställa, i den osannolika fal av ett hydraulisk fel båten kan köras tillbaka till hamnen. Tilgängligt via den löstagbara lyckan på den övre delen av växellådan.
En trolling ventilen kan monteras. Det är mekanisk styrd som beviljar variabel hastighet för propellern till noll medan ett maximalt varvtal upp till 1200 rpm.
Nominell effektvärden, PRM 280 Marina växellåda
Modell |
Vidare förhållandet |
Nöje |
Lätta nyttofordon |
Tunga |
|||
KW |
BHP |
KW |
BHP |
KW |
BHP |
||
280D2 |
1,96:1 |
2.93 |
3.93 |
2.83 |
3.79 |
2.67 |
3.58 |
280D3 |
2,94:1 |
2.93 |
3.93 |
2.83 |
3.79 |
2.67 |
3.58 |
Max vridmoment med nöjesdrift 260Nm yrkes fartyg 230Nm
Maximal hastighet:
4500 varv/min sporadiskt, 4000 varv/min kontinuerlig
Arbetstryck
Minsta - 20,00 bar (290 lb/in²), Max - position 22.06 bar (320 lb/in²). Två gängade hål 1/8" BSP på toppen, och M18 på sidan av ventilblocket tillhandahålls så att manometern kan monteras vid behov.
Oljekylning
Den normala arbetstemperaturen för oljan bör vara i 50°C - 80°C och bör inte tillåtas att överstiga 90 °C. En oljekylare är nödvändiga för att säkerställa att rätt arbetstemperatur bibehålls och ventilblocket förses med två 3/8" BSP anslutningarna för att monteras.
Propeller trycklager
Både framåt och bakåt driv linje sker av utgående axelns lager som är av tillräcklig kapacitet för alla krav som ställs av olika myndigheter .
Propeller fri läge
PRM280 utgående axeln kan vridas kontinuerligt med växellådan i neutralläge. Det är därför inte nödvändigt att montera en broms.
Ungefärlig vikt & oljemängd
Ungefärligt torr vikt |
PRM280D |
48 kg (106 lb) exklusive adapter, drevkopplingen och oljekylare |
PRM280DP |
54 kg (120 lb) exklusive adapter, drevkopplingen och oljekylare |
|
Oljemängd |
1,5 liter (2,64 liter) plus det belopp som krävs för att fylla kylsystemet |