

Hydraulisk PRM backslag
Vår webbsida är säkrad med SSL. Betalningar utförs då på ett säkert sätt i vårt betalningssystem.
Beställningar skickas normalt sett samma dag eller första vardagen.
Mejla oss på e-postadress längst ner på sidan eller via kontaktformuläret
PRM500
Hydraulisk backslag, lätt, kompakt och robust.
PRM500 marin backslag är specialbyggd för användning i både fritidsbåtar och kommersiella båtar; den dubbla mellanaxel design ger separat olje drivna flerlamells koppling
PRM500 erbjuds med ett urval av reduktionsförhållanden,1.459:1, 1.935:1, 2.565:1 och 2.904:1. Alla kan ge antingen vänster eller höger propellerns rotation i "framåt", PRM500 lämpar sig särskilt väl för twin motor installationer.
Backslag är konstruerat av högkvalitativt gjutjärn, invändigt räfflade för styvhet och styrka, och består av två separata delar för att underlätta service, oljepumpen och hydraulikens manöverventiler som externt monterade för enkel åtkomst.
Den hydrauliska system funktioner på normala smörjolja av samma viskositet som används i motorn, undvika behovet av att använda automatic transmission fluid. Manöverspaken passar till enspaksreglage .
Robusta och tillförlitliga, hydraulsystem är dock försedd med ett mekaniskt lås i enheten som garanterar funktionen vid hydraul fel ,båten kan alltid kommer tillbaka till hamnen. Åtkomst till enheten via en löstagbar lucka ovanpå huvudväxellådans
Ett specialt drag av PRM500 är direktdrift kraftuttag som finns som tillval. Detta kommer att driva en hydraulpump till SAE J744C Typ 'B' specifikation, vilket ger en ekonomisk och effektiv körning ombord på maskiner.
En mekanisk styrd trollingventil kan monteras, vilket kommer att möjliggöra variabel hastighet för propellern till noll medan ett maximalt varvtal upp till 1200 rpm.
Nominell effektvärden, PRM500 Marina växellåda
Modell |
Vidare förhållandet |
Nöje |
Lätta nyttofordon |
Tunga |
|||
KW |
BHP |
KW |
BHP |
KW |
BHP |
||
500 D1.5 |
1.459:1 |
4.76 |
6.38 |
4.62 |
6.19 |
4.40 |
5.90 |
500D2 |
1.935:1 |
||||||
500 D2.5 |
2.565:1 |
4.62 |
6.19 |
4.40 |
5.90 |
4.40 |
5.90 |
500D3 |
2.904:1 |
Max vridmoment nöjesfartyg 455Nm yrkesfartyg 420Nm
Maximal hastighet:
4500 varv/min sporadiskt, 4000 varv/min kontinuerlig
Arbetstryck
Minsta - 18.27 bar (265 lb/in²), Max - position 22.06 bar (320 lb/in²). Två gängade hål 1/8" BSP på toppen, och M18 på sidan av ventilblocket tillhandahålls så att manometern kan monteras vid behov.
Oljekylning
Den normala arbetstemperaturen för oljan bör vara i 50°C - 80°C och bör inte tillåtas att överstiga 90 °C. En oljekylare är nödvändiga för att säkerställa att rätt arbetstemperatur bibehålls, och två 3/8" BSP-anslutningar finns på ventilblocket för att monteras. Storleken på kylaren som krävs beror på ett antal faktorer, däribland den överförda hästkrafter, arbetshastighet, effektperiod, inlopp vatten temperatur och omgivningstemperaturen.
Propeller trycklager
Både framåt och bakåt sker av utgående axelns lager som är av tillräcklig kapacitet för alla typ av godkända driv linje.
Propeller fri läge
PRM500 utgående axeln kan vridas kontinuerligt med växellådan i neutralläge. Det är därför inte nödvändigt att montera en broms vid körning med motorn avstängd, t ex anläggningar med flera motorer eller när man seglar
Ungefärlig vikt & oljemängd
Ungefärligt torr vikt |
68kg, exklusive adapter, koppling och kylare |
Oljemängd |
2,5 liter plus det belopp som krävs för att fylla kylsystemet |